Saturday, January 6, 2007

Livskris och början på företagsfunderingar

Det här med att starta eget är en tanke jag umgåtts med ganska länge, faktikst flera år och jag är nog inte ensam att vilja förändra min livssituation. Tankarna väcktes faktiskt i min djupaste livskris, i en svår depression och utbrändhet som fick mig att ifrågasätta det mesta i livet. Allt från hur människan främst i västvärlden utnyttjar natrurresurser, miljö, djur och låglöneländer för att själva leva ett gott liv till insikten om att jag själv i det lilla kan göra något för att påverka detta.
I mina djupaste tvivel på samhället och den industriella människan som fjärmat sig från jorden och inte längre vet något om självhushållning, som inte bryr sig om varifrån köttet i affären kommer, ville jag göra något radikalt-bli helt oberoende. Jag ville odla mina egna livsmedel, hålla höns och kaniner för äggen och köttets skull osv. Jag fantiserade om att gå en självhushållarkurs, hittade till Alternativ.nu ett intressant forum för självförsörjning och alternativt boende på landsbygden, fick kontakt med kaninuppfödare bla Vreta Kaningård och läste mycket om självhushållning.

Och vad har hänt? Jag har inte gått någon själhushållarkurs och har inga såna planer längre. Jag odlar blygsamt för för husbehov, bla vitlök, äpplen, rabarber, vinbär, krusbär, lite chili. Har insett att odling är inte min starka sida. Några höns har jag inte än, men det finns ett hönshus på gång mitt uthus. Väggar och dörrar är på plats, men det fattas värpreden, pinnar, ett fönster och utegård, men till senvåren kanske det kan bli aktuellt. Kaniner har jag avskrivit, mest för att jag inte tror att jag klarar av att slakta dem. Kan för övrigt köpa kaninkött av bekanta som föder upp för konsumtion. Det är faktiskt inte konstigare än att äta annat kött!

Företagstankarna finns kvar hos mig och jag är på ett vis närmare en företagsstart, då jag deltar i en starta-eget-kurs för Almi just nu. Jag har en affärsidé och jag har en färdig produkt och flera i utvecklingsstadiet. Att det rör sig om livsmedel kan jag avslöja och jag siktar på du ska hitta mina produkter i delikatessaffärer och utvalda livsmedelsbutiker i mitten av maj-07.

1 comment:

Vi på Kantarellen said...

Tack för din kommentar.

Och jag konstaterar att det finns en Stenvide och en Gervide på bloggen. :-)