Friday, January 5, 2007

Ställer Du krav och väljer med omsorg?

GMO-fri kan man beställa knappar för 5 kr /st


Jag tror inte att jag är bättre än någon annan, men jag försöker att konsumera lite mer medvetet. Oftast väljer jag KRAV-märkta eller ekologiska livsmedel, för att jag är övertygad om att mitt val har betydelse för både jordbrukare, miljö och min egen hälsa.

KRAV är en märkning som garanterar att produktionen skett utan kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel eller GMO. Inom KRAV-märkningen finns också kritierier för djurhållning och man tar större hänsyn till djurens naturliga behov.

När jag köper kaffe och kakao är jag mån om att i första hand välja en både KRAV och Rättvisemärkt vara. Rättvisemärkt är en etisk märkning som fokuserar på mänskliga rättigheter och riktar sig till anställda och odlare i fattiga länder. Rättvisemärkt betalar ett garanterat minimipris som täcker produktions-och levnadsomkostnader för producenten. Rättvisemärkt har även regler för att motverka barnarbete.

Det finns andra certifieringar på produkter som kaffe och bananer i Sverige. Utz Kapeh är ett samt Rainforest Alliance som båda syftar till att förbättra konventionella odlingar och har regler för miljö och socialt ansvarstagande. Dock tillåter de användning av MYCKET giftiga bekämpningsmedel och odlarna får inget garanterat minimipris som Rättvisemärkt ger.

När det gäller kläder har jag inte kommit lika långt. Jag handlar mycket second-hand, vilket på ett vis gagnar både miljön och min egen plånbok. Köper jag nytt väljer jag gärna ylle eller linnekläder av mer tidlös karaktär. På sidan Rena Kläder kan du läsa mer om hur klädindustrin fungerar och vad en klädarbetare egentligen får betalt för att tillverka de kläder du köper.

Fair Trade Center kan du läsa mer hur du skall handla mer rättvist. Med Etikbarometern kan du läsa dig till vilka etiska krav olika svenska företag stäler på sina leverantörer. Klädföretagen har kommit långt i sitt arbete, sämre är det med företag som Clas Olsson, Rusta och Biltema som ligger mycket långt efter. Skärpning!

No comments: