Saturday, January 6, 2007

Hästmannen, affärsplaner och surdeg

Hästmannen gick för fulla hus på Sagabiografen, Kalmar (Sveriges äldsta biograf i drift) i går igen. Pratade med Anna i Ekenäs som jobbar ideellt på Folkets Bio, Kalmar Det flesta biljetter hade blivit sålda redan som förköp och det hade blivit en del bråk i kön, kring turordning på reservplatser. Ingen kunde väl ana att en sån smal och speciell film skulle röna ett sånt stort intresse. Nu är filmen på gång att visas på flera orter runt om Kalmar län. Nästa lördag kan man se filen "Farväl Falkenberg" på Sagabiografen i Folkets Bio:s regi. Sagabiografen byggdes förresten 1906 och har utsmyckningar av Vicke Lindstrand och Edward Hald.

Igår började jag skriva en affärsplan som jag hämtat via Almi. Höll på flera timmar, men blev ändå inte klar. Att formulera själva affärsidén är inte så svårt, även om jag känner att jag ännu inte är riktigt nöjd. Att räkna på vad utrustning kostar till en livsmedelslokal är ganska lätt, där har jag en mycket god kunskap. Men det är mycket svårare att beräkna eventuella byggkostnader. Jag måste nog höra mig för med någon kontakt inom byggbranschen för att få en liten vink. Värre är det med de ekonomiska beräkningarna kring bruttointäker och kostnader som förstås blir grova uppskattningar. Har iallafall föresatt mig att ha en hyggligt genomarbetad affärsplan till på onsdag, då det återigen är starta-eget-kurs efter en hel månads uppehåll sen lucia.

Har satt igång en surdeg igår. Trodde att min kultur i kylskåpet gått ut sig helt, men det verkar vara friskt liv i den trots allt! Ska "mata" den med mer rågmjöl och vatten sen ut och på en långpromenad med två otåliga och hungriga wheatens.

No comments: