Sunday, January 7, 2007

Mardrömmen i källaren


Har en extrafrys stående i min ynkliga källare och skulle ner för att hämta lite lammgrytbitar i morse. Möttes av en förfärlig syn, ett totalt nedisat frysskåp. Dörren hade tydligen inte gått till ordentligt sist jag hämtade något. Att gå igenom den där frysen hade jag tänkt, men inte just idag men nu var det absolut nödvändigt. Det som låg längst fram,några påsar med äpplebitar hade tinat nästan helt, men för övrigt var allt stelfruset, det mesta lammkött.
Medan frysen fick frostas av blev jag lite kreativ i köket. De röda vinbär som låg i frysen blev till söt-sura vinbär, vilket var mycket intressant. Man kokade upp en lag med ättikssprit, vatten och kryddor (kryddpeppar, nejlika och kanel) sedan hällde man ner 1 liter röda vinbär som fick koka ca 10 min. Gjorde även en mer vuxen rödvinbärssaft med kryddor som scezuanpeppar, kanel och kardemumma, vilken blev förvånande god. Kanske nåt att vidareutveckla, vinbär finns ju gott om även i min trädgård när det är säsong.
Vidare tog jag äntligen tillvara de rönnbär som jag plockade längs Eksta-kusten i höstas. Konjakssyltade rönnbär är inte helt fel. Rönnbären ger en speciell smak med drag åt bittermandel.

No comments: