Sunday, January 7, 2007

Hemmabagare och brödälskare


Bröd jästa i vanliga brödkorgar och bakade på oglaserade Höganäsklinker

Jag är lite av en brödnörd. Främst älskar jag att baka bröd, men hinner inte äta i samma takt som jag bakar. Hembakat bröd är förstås ofta en uppskattad gåva och jag brukar dela med mig till grannar, främst till Edvin som brukar hjälpa mig med mina hundar.

Hur många brödböcker jag har vet jag inte, men det är väldigt många. Tyvärr bakar jag mycket på känsla, antar att man gör det när man tror sig ha ett visst handlag. Helst bakar jag bröd med någon slags maskin som hjälp. Min favorit är utan tvekan Bosch, den hederliga med en degkrok i botten som klarar stora degar. Som tvåa, till mindre degar funkar en Kenwood Major bra och den maskin jag trivs allra sämst med är utan tvekan Elektrolux, trots att de förbättrade maskinen något med en extra degvinge för några år sedan.

Något som jag verkligen önskar att jag hade är en elektrisk stenmjölkvarn, t ex en Fidibus. Man får ett färskare mjöl med bättre näringsinnehåll och en helt annan kvalitet på brödet man bakar. Jag har dock en handvevad stenkvarn, men det tar sån oändlig tid att stå och veva. Upptäckte även att Hablingbo Delikatess säljer baktillbehör. Jag har inte varit där sen sommaren-05 då de öppnade, men nu har de webbutik där man kan köpa baksten, jäskorgar och både mjöl och flingkvarnar. Hoppas de har öppet nästa gång jag ska hem till ön.

No comments: