Wednesday, February 18, 2009

På kurs med Syltningssällskapet

Marmeladkok i koppargryta eller bassine au confiture

För några veckor sedan var jag på kurs med Syltningsällskapet. Kursledare var konditor Jan Hedh och temat var citrus. Det kokades äppelpektin, marmelad, geléer, chutney och citruscurd under dagarna två och vi fick mycket prover att ta med oss hem, några värda att jobba vidare med själv.

Medan några av kursdeltagarna uteslutande kokar sina marmelader i koppargryta, var det första erfarenheten för mig. Koppar leder värme väldigt bra och koktidena kortas och därmed blir kvalitén på marmeladerna så mycket bättre. Min kärlek var omedelbar. Koppargrytan är både bättre, vackrare och känns mycket proffsigare att använda, än en vanlig rostfri gryta. Självklart fick en koppargryta följa med mig hem i bagaget, så nu ska det experimenteras lite med marmelader. Förhoppningsvis kan jag presentera en eller två marmelader närmare sommaren.