Monday, August 27, 2007

Äppel, päppel, pirum, parum...

Eftersom jag även fortsättningsvis vill använda lokala äpplen till min chutney, måste jag skaffa något vettigt hjälpmedel för att klara av en ökad efterfrågan. Den äppelskalare som man vill sälja till mig från Italien känns närmast som ett skämt. Över 2000 Euro och den kan inget mer än att skala ett äpple, inte ens kärna ur det! Titta här på Durfos lösning Igår eftermiddag lyckades jag via telefon få kontakt med några tyska och österrikiska företag kring elektriska äppelskalare. Via e-post har de inte svarat, trots att de kostat på sig tjusiga kontaktformulär och hemsidor! I Tyskland finns Untroma som har en mycket intressant, men relativt dyr maskin. Filmerna imponerar och maskinen verkar vara mycket mångsidig för en småskalig producent.

No comments: