Sunday, January 14, 2007

Laddad för stormen

SMHI har utfärdat stormvarning över Kalmar län, men bara grad 2, vilket inte låter så allvarligt, men det kan bli uppemot 25 m/sek i byarna. Först mellan kl 15-18 räknar man att stormen skall kulminera. Tydligen är 2000 hushåll utan el i Kalmar län. Tvivlar på att det blir som vid Grudrun-stormen, då jag var utan elektricitet minst 3-4 dagar. Det var ovant och obekvämt, men samtidigt lite mysigt att leva så spartanskt några dagar. Denna gång har jag förberett mig lite bättre. Tappat upp en del vatten. Ja, har man egen brunn så lägger ju vattenpumpen av när strömmen försvinner. Har även en gasolkamin på lut, så att jag kan hålla värmen i ett rum om det skulle bli nåt långvarigt strömavbrott. Om det skulle krävas mat, så finns ett litet Trangia-kök, men om det finns bränsle är jag osäker på. Duger vanlig sprit månne?
När jag läser "Goda råd vid elavbrott" på nätet inser jag att jag är mycket väl förberedd. OK, stormen kan komma.

Vid stormar finns risk för störningar i elnätet. För att bli mindre sårbar kan följande vara bra att ha hemma:
• En batteridriven transistorradio
• Ficklampa
• Färska batterier
• Kontanter
• Stearinljus och värmeljus
• Tändstickor
• Lite konserver som t ex soppa
• Gärna ett stormkök eller en fotogenvärmare
Om man bor utanför tätorten behöver man kanske förbereda sig lite mer med t ex en extra värmekälla.

No comments: