Saturday, December 30, 2006

Min bror är i Indien!

Har fått mail av min lillebror. De har nu anlänt till Indien och ligger förtöjda utanför Goa. Det var varmt som bara den skrev han och det betivlar jag inte. Först den 11 januari ska de lägga till vid kaj. Hans sambo som är med på resan har gått i land och hon bodde på hotell i går natt. Jag vet att hon alltid drömt att få komma till Indien och hoppas att hon är lycklig att äntligen få se lite av landet. Kanske, kanske ska de få disponera en lägenhet i Goa hela våren. Och i så fall vore det ju inte helt fel att åka ner och hälsa på, om nu ekonomin tillåter. Men det vore ju vansinnigt att inte utnyttja detta tillfälle.

Själv har jag aldrig varit i Indien, men är väldigt förtjust i indisk mat och har förstås flera kokböcker i ämnet, både på svenska, tyska och engelska. Det senaste året har jag på ett vis kommit närmare Indien genom att jag fick förmånen att möta (inte personligen) Sri Sri Ravi Shankar som är förgrundsgestalt för organisationen Art of Living. Jag deltog på en 2 dagars introduktionskurs i "Konsten att leva" och blev särkilt inbjuden av en väninna som heter Lisa. Hon har tjatat flera år på mig att jag ska gå en kurs, men jag har inte varit nog frisk för att orka med både resa till Stockholm. Kursen gick av stapeln på Dieslverkstaden i Stockholm i september. Det var 2 kvällar med yogaövningar och introduktion till olika andningstekniker för att nå avslappning, där Sri Sri delgav oss sina tankar om "konsten att leva".

Jag hade inga speciella förhoppningar på dessa kvällar men var nyfiken. Utan att överdriva kan jag bara säga att dessa två kvällar gav mig så mycket energi och värme och faktiskt på ett vis förändrat mitt förhållningssätt till både livet och den smärta och trötthet jag periodvis dras med.
Jag vill förstås gå vidare och gå en grundkurs inom Art of Living, men kurserna ges oftast bara i Malmö, Göteborg och Stockholm. Förvisso har jag vänner både i Göteborg och Stockholm att bo hos, men det hade varit så mycket enklare om det blev en kurs i Kalmar eller på Öland. Typiskt nog har det varit en kurs på Öland i höstas, precis samtidigt som jag var på årets Saerimnermässa på Eldrimner. Det var en privatperson som drait ihop ett tillräckligt antal deltagare och bjöd in en kursledare. Tänk om det finns lika många som skulle vara intresserade här i Torsåstrakterna? Jag ska prata med Lisa om det efter nyår. Hon är för övrigt i New York och hälsar på Carin Rodebjer över jul och nyår. Det är så kul att det går så bra för Carin och jag förmodar att hon vill tillbaka till NY där hon utbildade sig och började sälja sina kläder.

No comments: