Tuesday, September 4, 2007

Några få utvalda fick besök av mig!

Ett förfärligt regnigt och ruggigt Stockholm lyckades inte riktigt knäcka mina planer på att besöka några utvalda butiker. Startade förmiddagen med leverans av Chutney till Hötorgshallen hos Bondens Matbod Där ska nu min Chutney finnas för provsmakning!
Fortsatte vidare till Riddargatan och Happy Hippo och lämnade produktprov på både Chutney och Dukkah. Får se om det ger nåt! Åt en vegetarisk lunch på Söderhallarna och tänkte att SöderCheesen kanske skulle vilja ha ett produktprov. Men där bedrog jag mig allt! Ansvarig för stället förtäljde vänligen men bestämt att de redan upparbetat ett sortiment och inte var intresserade eller hade plats för utökning! Stackars dem och stackars kunder som inte får testa något nytt! De vet inte vad de gått miste om! På Cajsa Warg var bemötandet helt suveränt. Vilken trevlig personal och butik som gärna och intresserat tog emot både Chutney och Dukkah. För att fullfölja min plan med Stockholmsbesöket trotsade jag blixtar, dunder och ösregn och fortsatte mot Vasastans Ost Genomblöt, kaffesugen och frusen köpte jag två cappuccino, en god lite kanelbulle och toppade med att smaka en helt gudomlig glass från Hansen Is -en nougatglass som affärsbiträdet själv rekommenderade. En av delägarna till Vasastans Ost tog själv emot produktproven och verkade gilla utseendet på burk och etikett. Jag hoppas hon gillar innehållet lika mycket! Slutligen besökte jag även Kolonigarden och undrade om de var intresserade av att testa mina produkter. De sade sig ha en ekologisk profil, men riktigt vad den innebär just hos dem fick jag inte riktigt klart för mig. Bäst att läsa på deras hemsida igen! Hursomhelst tog de iallfall gärna emot mina produkter och var intresserade, trots allt.

Någon ekologisk märkning har jag inte, utan gör produkter med förnuft och känsla. Äpplena i min chutney kommer från en lantbrukare i mina hemtrakter som inte besprutar sina träd och löken köper jag likaså av lokal odlare. Tyvärr är ordet "ekologiskt" ofta slarvigt använt och produkter i handeln kallas ofta ekologiska utan någon särkild märkning. Vad får kallas ekologiskt och inte? När det gäller KRAV och Demeter finns kriterier däremot uppställda och dessa kontrolleras, likaså vad gäller den Europeiska märkningen Ekologiskt Jordbruk Visst det är stränga krav tycker många och certifieringen ofta en dyrbar historia.

Ikväll bär det av hemåt Torsås-trakterna igen. Tyvärr passade inte bussarna alls, 14 och 16 var de enda alternativen så det får bli flyg istället, för att hinna hem tills mamma och pappa kommer på besök från Gotland.

No comments: