Friday, January 26, 2007

Räkna fåglar


Den här helgen är det dags att räkna fåglar! Ja, allvarligt tänker jag faktiskt anta utmaningen från SOF, Sveriges Ornitologiska förening Jag är ingen expert, långt ifrån men nu uppmanas allmänheten att avsätta åtminstone en timme att räkna in de olika arterna vid fågelbordet och det kan man väl orka med. Jag har utrustat mig med en ny fågelfröautomat, inhandlad i Gullabo Lanthandel. Den verkar rätt bra för småfåglar i varje fall. De större får väl nöja sig med de frön som ramlar ner! På Naturbokhandeln i Stenåsa på Öland finns nog Sveriges största urval av fågelfröautomater. Den på bilden är inte helt olik den jag köpte, men min kostade bara 42 och den på bilden nästan 150!

Vad vill fåglarna få serverat då? Jag var tvungen att tjuvkika på Naturskyddsföreningens hemsida och hittade detta.

Olika fåglars favoritmat
  • Hampfrö - Grönfink, domherre, bofink, bergfink, gråsparv, pilfink, talgoxe, blåmes, entita, talltita.
  • Solrosfrö - Grönfink, domherre, stenknäck, talgoxe, nötväcka.
  • Havre, brödbitar, kokt osaltat ris - Gulsparv, gråsparv, turkduva, ringduva.
  • Vildfågelfrö, burfågelfrö, linfrö - Gråsparv, pilfink, bofink, bergfink, grönfink, gråsiska, grönsiska, järnsparv
  • Bokollon - Bofink, bergfink, nötväcka.
  • Ekollon - Nötskrika, nötkråka, ringduva, nötväcka
  • Hasselnötter - Nötskrika, nötkråka, nötväcka, större hackspett.
  • Jordnötter i en nätkasse - De flesta mesarna, nötväckan och siskor.
  • Talg, ister, späck, kokosfett - Blåmes, talgoxe, kungsfågel, större hackspett, nötskrika, skata, trädkrypare.
  • Äpple, päron, banan, rönnbär, oxelbär - Trastar, sidensvans, stare

De fåglar som varit synliga hos mig idag är; talgoxe, blåmes, troligen talltia, gulsparv, koltrast och nötväcka. Räknade dem gjorde jag aldrig.

No comments: