Sunday, January 28, 2007

Kokoscurry

Jag har många kok- och bakböcker, kanske alldeles för många. För det mesta tjänar de enbart som inspiration, men nu har jag bestämt mig för att utmana mig själv att försöka laga åtminstone en rätt ur varje bok och dokumentera resultatet. Första boken ut är World Food Cafe av Chris & Carolyn Caldicott. Efter en inventering i kylskåp och skafferi fick det bli Kokoscurry, men jag tog mig friheten att ändra en del i receptet. Tyvärr blev min curry nästan gröngul och såg inte så aptitlig ut som på bilden i boken. Jag förmodar att det var min gjutjärnspanna som järnberikade och färgade rätten. Smakmässigt var det godkänt, men säkert skulle den bli bättre om jag haft alla de rätta kryddorna. Nu saknade jag curryblad, använde vanlig potatis och uteslöt salladskålen. Några matbananer hade jag inte heller som skulle vara två till antalet och skulle ha serverats krispigt stekta till kokoscurryn.

Kokoscurry 4-6 portioner

Kryddblandningen
10 curryblad
1 tsk malen kanel
1/2 tsk chilipulver
1 tsk mald kryddpeppar
1/4 tsk cayennepeppar
1 tsk mald svartpeppar
1 tsk mald gurkmeja

Grönsakerna
2-3 msk smör (enligt receptet skulle man ta 125 g smör + 1 msk solrosolja)
2 stora tärnade gula lökar
5 hackade vitlöksklyftor
1 kub ca 3,5 cm färsk riven eller hackad ingefära
2 medelstora matpotatisar (jag tog 3-4 vanliga potatisar)
4 tärnade morötter
ca 500 g grovt tärnad squash
400 g salladskål, skuren in 2,5 cm strimlor (nån sån hade jag ej och uteslöt)
1 stor näve finhacka bladpersilja (den glömde jag!)
1 liten näve finhackad timjan (tog 1/2 tsk torkad)
4 dl kokosmjölk (1 burk)

Fräs lök och vitlök försiktigt i smöret. Tillsätt ingefära, matpotatis och morötter (enligt receptet ska man lägga ned squashen redan här, men då blir den väl sönderkokt)samt kryddblandning och rör ikring. Tillsätt sedan så mycket vatten att det precis täcker grönsakerna och låt sjuda tills de börjar mjukna. Tillsätt squash, kokosmjölk, timjan, persilja samt salladskål. Låt sjuda ca 10 minuter och smaka av med salt och peppar. Serveras med ris och eventuellt stekta skivade matbananer.

No comments: